Meditácia – ponorte sa do seba

August 4, 2015
August 4, 2015

Sme príliš spojení s materiálnym svetom, občas je dobré z neho vypadnúť. Vypnúť, dať bokom všetko, čo nás v ňom drží, uzavrieť sa do svojej mysle, spoznať slobodu, ktorá sa v nej skrýva, nájsť odpovede na otázky, ktoré si kladieme. Je veľa ciest k poznaniu a meditácia je jednou z najdôležitejších.

 Meditácia je stav, pri ktorom dochádza k zmene vedomia. Je to mimoriadne intímna záležitosť. Ste sami so sebou i sami sebou, obnažení, nemá význam si klamať, pretože by ste išli proti sebe. Ste v stave hlbokého sústredenia, obraciate sa dovnútra, opúšťate priestor, ktorý poznáte a otvárate si nové obzory, ktoré nemajú hraníc. Zbavujete sa zbytočných myšlienok a tým sa vám uvoľní priestor, aby ste precítili božskú či vesmírnu energiu a vydali sa na neprebádané cesty za novými poznatkami.

Meditácia je súčasťou mnohých náboženstiev, ich duchovných praktík. Aj keď sa najviac spája s východnými náboženstvami, poznajú ju aj ďalšie (napríklad rozjímanie v kresťanstve).

Meditácia sa spája s pokojom, uvoľnením, relaxom, poznaním. Má priaznivý fyziologický vplyv na človeka, spomaľuje ho, upokojuje, dochádza zvyčajne ku zníženiu tepu, poklesu tlaku, odbúravaniu stresu. Jej priaznivý vplyv tak môžu pocítiť aj ľudia, ktorí sa neviažu na žiadne náboženstvo či filozofiu. Meditácia pomáha vášmu telu, môže spustiť jeho obranné mechanizmy, aktivizovať ho tak, že samo pomáha pri liečení chorôb. Pomáha telu i duchu, zvyšuje vaše sebavedomie, umožňuje vám uvedomiť si, že máte svoju hodnotu. Keď porozumiete sebe, oveľa ľahšie potom porozumiete aj ostatným.

Meditovať sa dá prakticky všade, ale ľudia, ktorí s meditáciou začínajú, by sa v rušnom prostredí mohli nechať rozptyľovať vonkajšími vplyvmi. Majstri sa dokážu uzavrieť do seba aj uprostred davu. Nájdite si preto miesto, kde je pokoj, kde vás nikto nebude vyrušovať a budete mať čas venovať sa len sebe, nie podnetom z okolia. Pohodlne si sadnite, môžete dokonca aj ležať, ak vám to pomôže sústrediť sa. Na obrázkoch často vidieť meditujúcich, ktorí sedia v polohe lotosového kvetu, ale to neznamená, že to musíte po nich opakovať. Začiatočníci by mali byť sústredení na ponor do svojho vnútorného sveta, nie na to, či sedíte podľa nejakých pravidiel a zaoberať sa otázkami, prečo vaše nezvyknuté telo bolí alebo prečo vás bolia nohy.

Vyberte si miesto, kde sa cítite príjemne. Môže to byť u vás doma, ale aj niekde vonku v prírode. Okolo vás by malo byť čo najmenej rušivých elementov, iba neutrálne veci, ktoré dokonale zapadajú do seba a nijako nevytŕčajú. Moderné vymoženosti, ako je napríklad mobilný telefón, radšej nechajte vypnutý. Budete sa venovať sebe, nie iným. Aj oblečenie by malo byť také, aby ste sa v ňom cítili pohodlne, aby vás ničím nevyrušovalo. Takisto čas na meditáciu by ste mali starostlivo vybrať, aby sa nebil s vašimi povinnosťami – rozmýšľanie o tom, že ste niečo mali urobiť, a nespravili alebo že vás tlačí čas, by spoľahlivo zlikvidovalo vašu snahu o meditáciu. Ideálne je nájsť si pravidelný termín, ktorý dokážete dodržiavať.

Pokoj mysle, jej čistota a prázdnota – to je stav, ktorý dosahujú napríklad zenoví majstri. V takom stave môžete vidieť pravú podstatu vecí, dotknúť sa pravdy, vnímať svet taký, aký v skutočnosti je, a nie taký, ako sa javí v bežnom dni bežného života. Vtedy nie sú dôležité vaše myšlienky, názory, predstavy, dôležitá je skutočná podstata, ktorá sa odráža ako obraz od vodnej hladiny.

Pre začiatočníka je, samozrejme, takáto úroveň spočiatku vzdialená. Už len odblokovanie vonkajších vnemov a ponor do vlastného vnútra je pre neho náročnou úlohou. Postupujte vlastným tempom, nikam sa neponáhľajte. Dýchajte pokojne, prirodzene, bez zmien tempa – najskôr kratší nádych, potom hlboký dlhý výdych. Je to upokojujúce – a zároveň veľmi účinné. Snažte sa čo najviac uvoľniť, sústreďte sa postupne na jednotlivé časti tela, “prikážte” im aby sa uvoľnili. Dostanete sa do stavu, keď budete doslova ako keby plávať na vodnej hladine, bez pohybu, v pokoji, v bezpečnom náručí. Stanete sa súčasťou vesmíru, splyniete s ním. Svet naokolo prestanete vnímať, otvoríte svoju myseľ a necháte ňou voľne prúdiť energiu – nič neovplyvňujte, vnímajte to, čo prichádza, bez toho, aby ste do niečoho zasahovali. Odmenou bude za to totálne uvoľnenie, pokoj, duševná vyrovnanosť.

Z tohto pokojného duchovného sveta sa však raz budete musieť vrátiť do materiálnej reality. Prechod by mal byť postupný,  nenásilný, opäť “zapojte” svoje vypnuté zmysly, aktivujte jednotlivé časti tela. Na konci by ste mali byť prebudení, odpočinutí, vyrovnaní. Niektorí zažívajú pocit šťastia, lásky, iní pocity pochopenia, poznania, uvoľnenia. Nemajte veľké ciele – ak budete mať po meditácii takýto pocit, tak ste na začiatku dosiahli veľa.

Naučiť sa meditovať je beh na dlhú trať. Niektorí dobehnú skôr, iní sa budú dlho potácať na trati. Uvedomte si však, že nejde o preteky s časom. Nič neurýchľujte, vaša netrpezlivosť ničomu nepomôže. Sú rôzne spôsoby meditácie, rôzne “školy”, rôzne filozofie. Môžete si niektorú zvoliť a ísť po nej, snažiť sa dosiahnuť majstrovstvo, ale môžete brať meditáciu ako relax, ktorý vás obohatí duševne i telesne. Vtedy potrebujete len to, aby ste sa nakoniec cítili príjemne a vyrovnane.

časopis magická žena


Chcete vedieť viac o meditácii? Poraďte sa s našim tímom odborníkov:

© 2019 ivestenie.sk  ·  Mediatex, s.r.o.  ·  Autorské práva  ·  Kontakt